Interne keuken! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Interne keuken! - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Interne keuken!

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

03 Augustus 2007 | Nicaragua, León

Lieve allemaal!

Wat vliegt de tijd. En helaas begint het besef te komen dat er niet zo heel veel tijd meer in Nicaragua in het vooruitzicht ligt. Degenen met wie ik om ga vertrekken ook allemaal rond dezelfde tijd als ik en allemaal willen we nog niet naar huis en worden we een beetje triest bij de gedachte eraan. Heeft niets met jullie te maken maar het voelt zo lekker hier. Die zon, het buiten leven, nicaraguaanse mensen om je heen y la latina musica doen je goed kan ik je zeggen!

Op Interne bevalt het ook goed. Ze wisten gewoon van mijn komst en op mijn eerste dag was er toevallig net een promotie van een medicijn dus ook sinaasappelsap en een mega ham-kaas-ketchup croissant in the pocket .

Ik begin om 6:30 (lees 5:15 a 5:30 bed uit wat hier niet tegenvalt!), dan is de overdracht. Om 8u begint de grote visitie. Elke 2 studenten hebben een patient onder zijn hoede, die je ´s ochtends bij de visite moet presenteren en vervolgens aardig moeilijke vragen krijgt toegeslingerd. Ik loop met Dr Matute mee, erg aardige arts. Hij is zelf ook meerdere malen in Nederland geweest. Vanochtend heb ik helemaal in het Spaans mijn patient gepresenteerd. Meisje van 17 jaar met erge graad van Dengue. Vragen die hij stelde waren erg lastig dus vanavond nog even in de boeken! Ook moest ik de lever uitpercuteren (levergrootte bepalen). Was weer even geleden, dus weer goede oefening. We gaan bij elke patient uitgebreid langs, erg leerzaam! Daarna regel je de dingen voor je patient (notities, evt bloedafname). Bloedafname is hier niet zo simpel als in Nederland. Hier is namelijk geen vacuumsysteem met het gevolg dat je moet prikken en dan tegelijkertijd een buis onder de naald moet houden. Uiteindelijk lukt het net met 2 handen haha. Vervolgens geef je het bloed + aanvraag aan familie die het dan naar het laboratoruim brengt. Tis en blijft mantelzorg hier. Sommige dingen vallen me al niet eens meer op. Deel van de patienten liggen namelijk op de gang, aangezien de kamers vol zijn. Ik loop er bijna al net zo langs alsof het de normaalste zaak van de wereld is.

Verder is er een aardige arts-assistent, waar ik mee heb afgesproken de nieuwe opnames mee te doen en ik kan hem alles vragen! Verder is er vaak onderwijs, dus er zal het nodige gestudeerd moeten gaan worden! Enne stt maar niemand heeft gesproken over de turnos dus ik houd ook mooi mijn mondje dicht. Is zoveel relaxter zonder turnos.
Ik was er de hele week moe van.

Nu ik deze week geen turno heb, ben ik gisteren weer eens ouderwets met huisgenoten naar liveband in La Olla Quemada gegaan. Deze keer speciaal een band uit Mexico, beetje jazzy muziek in het begin en eindigende in soort afrikaanse of indiaanse muziek. Even wennen, maar uiteindelijk stond iedereen soepel te bewegen op de dansvloer!

Vanmiddag had ik eigenlijk practicas comunitarias (de wijken in). Ik had van iemand wel een naam van de wijk gekregen, maar uiteindelijk daar met de taxi aangekomen te zijn was er niemand te bekennen. Ik vervolgens weer met de taxi naar een andere plek waar het misschien zou kunnen zijn, maar daar vertelden ze dat de studenten nog niet begonnen waren. Belde ik de coordinator, nee we beginnen 2 weken later, grrr. Dus als het goed is begin ik dan volgende woensdag nog op een gezondheidspost en dan de donderdagmiddag de practicas comunitarias. Maar ja zijn niet zoveel keren dus!
Dit is dus echt weer zo typisch Nica! Toen ik toch op het gezondheidscentrum was, nog met wat mensen gepraat, ze waren stuk voor stuk zo aardig en hadden gelijk tijd voor mij. Ook typisch Nica! Daarna met een busje terug naar centrum. Kijk dus weer terug op een typisch Nicaraguaanse dag!

Het plan voor het weekend is naar Condega te gaan om daar Annika (meisje uit NL) en haar nica vriend te bezoeken. Is een lange reis maar zo kom je nog eens ergens he!

Volgend weekend gaan we naar een groots en hopelijk vet Regaeton en Bachata concierto in Managua. We kijken er in iedere geval al erg naar uit. En dan is het al half augusus......au!

Dus goede verhalen vanuit hier! Bij jullie ook alles goed?

oja met mijn interne keuken is alles weer helemaal goed hihi!

Dikke smakkerd Simone

  • 03 Augustus 2007 - 02:43

    Kristel:

    Hee Siem,
    Fijn dat zo het goed bevalt bij interne. Zo te lezen ga jij de komende weken heel wat meer leren dan ik!
    Ik ben erachter waar we die kaartjes kunnen kopen. Gaan we voor de goedkope of dure versie?
    Kus Kristel.
    PS Ik wil nog niet naar huis! Boehoehoe!

  • 03 Augustus 2007 - 06:58

    Paula En Gerard:

    De eerste kennismaking met de interne is in ieder geval goed. Een leerzame periode weer en "nog" geen diensten. Ja, je tijd schiet op, zal afkicken worden in Nederland. Wij kijken wel naar je uit hoor!!, want vijf maanden is best el een heel lange tijd. Gelukkig hebben wij jou verhalen en is het net of we toch heel dicht bij je zijn. Liefs van ons en een fijn weekend.

  • 03 Augustus 2007 - 09:44

    Channa:

    Zeker goede verhalen vanuit Nica! Klinkt goed hoor. Interne zal inderdaad wel een beetje opfrissen zijn he....lang geleden, bij mij in iedergeval diep graven.
    Veel plezier nog je laatste weekjes!
    Helaas zie ik je dan nog niet, wij moeten nog aftellen tot de kerst.

    Liefs Channa

  • 03 Augustus 2007 - 11:23

    Moniek:

    Schatje! Weer een hoop gezien en gedaan. Vind het echt zo knap van je dat dat allemaal zo goed gaat in het spaans! En dat je je zo thuis voelt! Zal wel weer wennen zijn in Nederland. Ben benieuwd hoe lang je het vol houdt voordat de reiskoorts weer toeslaat...
    Dikke knuffel, Moniek

  • 04 Augustus 2007 - 09:19

    Laura:

    Hoi Simone,

    Wat leuk dat je met Dr Matute meeloopt! Hij was de contactpersoon om mijn coschap in het HEODRA te regelen.
    Wil je hem de hartelijke groeten van mij doen?

    Groetjes
    Laura Navarro

  • 05 Augustus 2007 - 18:55

    Juud:

    hey schatje,

    blij dat de interne keuken weer op orde is..hahaha. echt zo knp van je hoe je het daar allemaal weet te fiksen. iedere dag is zo bijzonder!!Gelukkig kan ik wel aftellen tot 7 september...van mij mag je al wel weer terug komen hoor...al is het al om effe te knuffelen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Lo que no te mata te hace más fuerte!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 125586

Voorgaande reizen:

05 Februari 2011 - 05 Februari 2012

Mwanza, Malawi

19 April 2007 - 07 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: