Dia de la revolución - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Dia de la revolución - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Dia de la revolución

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

21 Juli 2007 | Nicaragua, León

Hola todos!

Ja donderdag 19 juli was het dan zover: el dia de la revolucion. Op 19 juli 1979 kwam er namelijk een einde aan de dictatorschap van Samoza en was tevens het begin van de Sandinistische revolutie. Elk jaar wordt dit groots gevierd. In Managua komen op een groot centraal plein wel 100.000 mensen bijeen met accesoires in de kleuren van de sandinisten: rood en zwart. Ik had zelf een legergroen petje aangeschaft om niet uit de toon te vallen.

Op de heenweg naar Managua hadden we (huisgenoten en 1 nicaraguaan) in de pickup alvast muziek van de revolutie opgezet en een rood-zwart vlag aangeschaft en die op de auto gemonteerd. Voor we naar het plein gingen zijn we nog even naar een bepaalde markt geweest waar ze stieren verkochten, maar daarnaast ook matrassen, koffie, zonnebrillen etc (erg logisch!) Was leuk om even rond te snuffelen, daar ook gelunched in TipTop. Soort McDonald maar dan met alleen kip, waar al het eten hetzelfde smaakt en het krioelde van de vliegen met de stieren op de achtergrond, erg smakelijk dus haha.

Daarna op naar la plaza! Het was een hele happening. Van honger en dorst hoefde je niet om te komen, want overal werd eten en bier en fris verkocht. Christine, Katrin (zweedse meisjes) en Kristel waren er ook en waren allen flink in de feeststemming. We blèrden net zo hard mee op de muziek en tijdens de toespraak van Daniel Ortega (president) riepen we ook de slogans zoals: viva la libertad, viva Ortega!!
Kon helaas niet tot het einde blijven aangezien ik nog met de bus terug moest naar Leon en niet wist hoelaat de laatste zou gaan. Tussen enorm veel bussen had ik uiteindelijk 1 bus gevonden die ooit een keer na Leon zou vertrekken. Twee 2 uur heb ik moeten wachten als enige chelita (blond/blank) tussen allemaal aangeschoten Nica’s eer de bus vertrok. Ik vond dat een minder feest. Als je moe bent heb je namelijk niet zo heel veel zin in al die aandacht. Wel nog een petje, sjaaltje, poster van Ortega en een water gescoord! Uiteindelijk om 23.30 thuis in Leon! Erg geslaagde dag ondanks de lange terugreis.

Vrijdag zou ik dan eindelijk uit kunnen slapen, maar het is weer de week van geen water. Om 6.30 is er al geen water en komt pas tussen 21u en 23u terug!! Dus was maar alvast om 5.30 opgestaan om te douchen en vervolgens weer in bedgekropen.

Van 13u tot 21u gewerkt, helaas nog geen partus gedaan! En toen weer ouderwets stappen met Christine en Katrin. Christine woont nu al een aantal weken in Managua en we missen elkaar echt want we deden veel samen. Het was wel extra gezellig weer samen uit te gaan en zijn ook helemaal los gegaan.
Dit naar een ander discotheekje Bohemia met zeer vrouwvriendelijke entree van 40 cordobas (€1.70) met vrij drinken. Echte de hele avond op het podiumpje gedanst op allemaal goude oude dancemuziek. Echt lachuh!

Vanochtend met allerlei bakjes water ‘gedouched’ en straks naar strand met een groepje van tien waar we gaan bbqen en overnachten in tweede huis van de pa van iemand. Dit keer heeft Christine deze connectie geregeld, erg handig!

Jullie ook fijn weekend!
Zie video voor sfeerimpressie!
Hasta luego, liefs Simone

• 21 Juli 2007 - 20:04

Paula Em Gerard:

Weer een heel verhaal en geniet van je weekend. Jammer dat je geen partus had met bijbehorende "knip".

• 23 Juli 2007 - 11:03

Moniek:

Ha schatje!
    Klinkt echt super gezellig en ziet er ook zo uit! Leuke sfeerimpressie! Je gaat echt zo op in het Nicaraguaanse leven en ziet er echt gelukkig uit! Zal wel weer wennen worden straks in Nederland waar de mensen iets minder uitbundig zijn... Maar een goed feestje bouwen kunnen wij ook hoor!
    Na zo'n weekend zal het wel weer een pittige werkweek worden...
    Dikke knuffel,
    Moniek

• 23 Juli 2007 - 20:46

Juud:

Hey schatje,

geweldig om te zien.... Echt super die filmpjes...idee dat we todh een beetje mee kunnen genieten. Vind het zo geweldig om je te spreken vorige week!!Je bent echt Top!!
    Werk se deze week,

dikke kus Jud