Quien causa tanta alegria?? - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Quien causa tanta alegria?? - Reisverslag uit León, Nicaragua van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Quien causa tanta alegria??

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

16 Augustus 2007 | Nicaragua, León

Amigos!

Het is alweer donderdagmiddag! Ongelofelijk!
Wat zijn jullie plannen voor het weekend?

Dinsdag 14 Augustus was hier dus een feestdag: La griteria pequeña! Het verhaal is zo dat 70 jaar gelden de vulkaan cerro negro uitbarstte en na een paar dagen weer tot rust kwam net toen Santa Maria opsteeg naar de hemel. Dus door de opstijging van Santa Maria werd de vulkaan weer rustig. Het wordt op een hele aparte manier gevierd, namelijk als volgt:

In het ziekenhuis hadden ze in de ochtend een altaartje gecreëerd, heerlijk kitsch natuurlijk en om 12 uur was het tijd voor gritar (=schreeuwen). Je moest het volgende zeggen: ¿Quien causa tanta alegria? En dan zegt degene die iets uitdeelt “La asución de Maria” (wie veroorzaakt zoveel vreugde?, de opstijging van maria). Nadat je dus de zin hebt gezegd kreeg je een kleinigheidje. In het ziekenhuis was dit een snoepje of een zeepje. Na mijn stage ging ik naar supermarkt. Er stond een enorme rij, want daar werden ook snoepzakjes en sinaasappels uitgedeeld en in de supermarkt speelde iemand keyboard. Ik krijg dan altijd glimlach op mijn gezicht, het is zo typisch nicaraguaans!

Om 18u was het feest op het centrale plein. Er was iemand met een stellage om zich heen waar vuurwerk uitkwam. En in plaats dat hij op zijn plek bleef staan ging hij door het publiek rennen. Het moest namelijk een torro (stier) voorstellen. Nou ik vond het ook inderdaad gevaarlijk, want het was geloof ik geen koud vuur. Natuurlijk ook veel vuurwerkschoten. Daarna was het de bedoeling om langs de huizen te gaan voor de griteria (schreeuwen). Veel families deelden aan huis van alles uit (snoepjes, kaarsjes, sleutelhangers, drinken, kettinkjes etc) Je moest dan eerst die zin roepen en dan kreeg je vervolgens een kleinigheidje. Al deze families hadden ook een altaartje in huis opgesteld. Echt wel mooi in de categorie kitsch haha!
Nadat iedereen een tasje vol spulletjes had verzameld zijn we even een afzakkertje gaan drinken, ook samen met Christine en Antoni. Was leuk om dit mee te maken. Helaas moet ik de griteria grande (groot) op 7 december missen. Daar schijnt de griteria pequeña maar peanuts bij te zijn!

Op stage nog steeds alles goed. We krijgen nog steeds veel vragen om onze oren en ook opdrachten mee voor volgende dag. En wat bleek nou. Hadden die andere studenten gewoon documentatie waar letterlijk alle antwoorden van tentamen instonden. Het was niet eens zoveel tekst! Zo kan ik ook wel 90 punten halen!

Ik heb nu een oud dametje van 90 jaar onder me hoede. Was zo schattig vanochtend. Ze lag nog te slapen en ik wilde haar onderzoeken. Toen ze haar ogen opende moest ze gelijk lachen en zei ze: La chelita (die blanke, blonde cq buitenlander!). Echt lief!
Verder werd ik op gang, toen ik iets naar lab moest brengen, aangesproken door een nica. Binnen een minuut wilde hij al telefoonnummers uitwisselen zodat we iets af konden spreken! Dat is wel heel easy to get he! Dus natuurlijk mijn nummer niet gegeven en mijn werk gecontinueerd haha!

Oja en net mijn paspoort opgehaald! er staat een stempel in en volgens mij klopt het nu dat ik nog 32 dagen langer mag blieven :)

Verder het weekend. Plannen kunnen nog tot het laatst toe veranderen, dus vertel wel na het weekend wat het geworden is!

Fijn weekend!
Dikke kus simone

  • 17 Augustus 2007 - 02:52

    Paula En Gerard:

    Leuk al die tradities, zij houden ze tenminste nog in ere!!! Hier gaat geen mens meer langs de deur voor een snoepje etc. (Drie koningen, St. Maarten en nieuw jaar wensen). Fijn dat het met je paspoort goed gekomen is. Jammer day de studenten jouw niet gewezen hebben op die documentatie. De volgende keer ben je extra voorbereid!!!Bijna weer weekend, kermis begint. Besos de nosotros

  • 17 Augustus 2007 - 04:46

    Carla:

    Vroeger was Maria Hemelvaart hier ook een feestdag, maar dat is wel heel lang geleden. In de zuidelijke landen houden ze meer van traditie. Wij gaan een druk weekend tegemoet. Zaterdag fietsen naar Nistelrode, want Fieke wordt een jaar en dat moeten we vieren. Zondag hebben we een gezelligheidstoernooi op de tennisbaan. We gaan ons best doen. Jij ook een heel fijn weekend. Genieten maar!!!!
    knuffel van ons

  • 17 Augustus 2007 - 06:21

    Moniek:

    Mooi dat er zo vaak iets te vieren valt daar. Iedereen gaat er dan ook echt helemaal in op he. Goed dat je je paspoort terug hebt, ik werd al bang dat je helemaal niet meer terug zou kunnen :P Geniet van een van je laatste weekenden, er is vast wel weer ergens iets leuks te doen. Voor mij geen wilde feestjes dit weekend, wel gezellige familie en vriendendingen.
    Dikke knuffel, Moniek

  • 17 Augustus 2007 - 08:03

    Channa:

    Gelukkig heb je je paspoort terug! mag je tenminste legaal nog 32 dagen langer blijven, maar nog belangrijker, je kan ook weer het land uit en terug naar NL! Maar daar wilde je nog even niet aan denken he ;)
    Mijn weekend plannen, weet nog niet precies hoe, maar het is mijn laatste weekend hier, dus afscheid nemen, tas in pakken, traantjes weg pinken etc.
    Veel plezier nog!

  • 17 Augustus 2007 - 09:37

    Maarten:

    Ik bespeur nog steeds geen heimwee naar Nederland!! Gelukkig maar, die 32 dagen zullen wel voorbij vliegen nu het avontuur het einde nadert. Zou je graag ook spannende verhalen uit Nederland doorsturen, dat ik vanochtend een uur heb gedaan over 3km, dat het hier kl#te weer is, allemaal dingen die je niet wilt weten. Het goede is dat het bijna weekend is. Buiten een verjaardag staan er nog weinig plannen.
    Goed weekend, dikke kus

  • 17 Augustus 2007 - 11:58

    Claire:

    Hier de nederlandse Claire even ;-) Gisteren nog even met Erika op msn gekletst. Zij komt de 30ste naar huis, net voor jou! Had ook weinig zin terug te komen.. En jou bevalt het daar ook nog steeds super! Ik ben wel blij hoor als jullie er weer zijn :-)
    Strax na het werk weer naar Hedel! Morgen even lekker rondlopen in Den Bosch en zondag ga ik tennissen in Hedel! ja ja.. ik ben gevraagd voor een inventatie toernooi, benieuwd of ik t nog een beetje kan.. Ach zal vast wel gezellig worden!! Bouke is momenteel aan t werk op Lowlands.
    Beetje jammer dat die andere studenten niets over die documentatie hebben gezegd, misschien omdat ze jaloers op je zijn omdat je zo goed bent! :D
    geniet van je weekend!!
    Liefs Claire

  • 18 Augustus 2007 - 12:50

    Raquel:

    Heerlijk al die leuke feesten!! Ja 32 dagen langer zou je zeker weten goed weten te besteden. ;)time flies when you're having fun. Geniet nog maar goed van de dagen die je hebt.

    Veel liefs en dikke x Raquel

  • 18 Augustus 2007 - 15:23

    Marieke:

    Hoi meis! 32 dias mas! Que bueno! maar ik zal toch blij zijn als je weer in den lande bent hoor! Wat heb je weer een boel leuks meegemaakt, begrijp wat je bedoelt met die vette nica glimlach in de winkel! Nou, en als je weer een toets krijgt, dan vraag je die documentatie maar ff na hoor, scoren zij weer een punt op collegialiteit!
    Ben dit wknd naar de kapper geweest: la rosa de cuba, dus lekker zuiders sfeertje, ik verklap nog niks;)! Verder morgen naar park Orientalis met mama, gezellig!

    Tot gauw! Liefs, Marieke

  • 18 Augustus 2007 - 18:04

    Juud:

    Wat geweldig om te lezen. kan me niet voorstellen dat we hier schreeuwend over straat zouden gaan..hahahaha.
    Gelukkig heb je je paspoort geregeld daar. Altijd maar weer afwachten of het goed komt daar...Fijn weekend schatje,
    liefs Jud

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Lo que no te mata te hace más fuerte!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 169
Totaal aantal bezoekers 125592

Voorgaande reizen:

05 Februari 2011 - 05 Februari 2012

Mwanza, Malawi

19 April 2007 - 07 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: