Leven in Jamaica cq Mwanza - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Leven in Jamaica cq Mwanza - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Leven in Jamaica cq Mwanza

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

10 Juni 2011 | Malawi, Mwanza

Het leven in Jamaica cq Mwanza!

Lieve allemaal,

Schijnt de zon in Nederland nog steeds? Hier in ieder geval wel, ook al is hier officieel de winter begonnen. Overdag is het nog steeds zonnig en 30 graden maar de avonden en nachten zijn wel een stuk kouder geworden. Je ziet zo hier en daar wel al wat winterjassen, ikzelf draag gewoon nog rokjes en shirtjes :)

Het leventje is verder ook stralend aan de Jamaica road, de dirtroad waaraan mijn huis gelegen is. Als je vanaf de geasfalteerde weg, de dirtroad naar mijn huis neemt dan staat daar een groot billboard met Jamaica erop. Ik woon dus soort van in Jamaica :)

Ben de afgelopen weken overladen met cadeautjes. Vorige week was er ineens een briefje in het ziekenhuis met de boodschap dat er pakketje met Food Stuff was aangekomen bij Mwanza postkantoor. Eigenlijk kon ik niet wachten het op te halen maar de ochtendvisite moest eerst gedaan worden. Toen die klaar was ben ik met mijn paspoort naar het postkantoor gerend en was eigenlijk 5 minuten te laat maar ze wilden me toch nog graag helpen! Het pakje was afkomstig van Elske en Claudette, twee collega’s van de derma, en zat vol met drop, snoep, stroopwafels, paaseitjes en pickwick thee. Ik was zo hyper en blij en heb ondertussen al meerdere bunkeraanvalletjes gehad….ach ja een pondje meer hier in Afrika is wenselijk hihi!

In diezelfde week kreeg ik ook bericht dat de boxen uit Nederland eindelijk geklaard waren en de dozen zijn inmiddels in Mwanza. Naast medische spullen zaten de boxen volgeladen met allerlei cadeautjes van mijn liefste familie en vrienden. Echt geweldig, nog nooit zoveel cadeautjes in 1 keer gehad! Iedereen ontzettend bedankt!

Laatste twee weken, wellicht door al die aandacht uit Nederland, stonden ook wel beetje in teken van verwarring. Zo vreemd soms hier echt je leven/thuis te hebben en ondertussen te beseffen dat je echte?/andere? leven/thuis in Nederland is en wetende dat deze twee leventjes nooit en te nimmer in één geheel gegoten kunnen worden. Ik leef dus eigenlijk zelf in deze compleet andere wereld zonder dat jullie daar tegelijkertijd deel aan kunnen nemen. En ooit als de tijd aanbreekt dat ik Mwanza zal verlaten dan komt er ook een definitief einde aan dit leven. En natuurlijk blijft de tijd hier dan een onderdeel van je leven, toch is die wereld niet meer echt tastbaar….voorlopig is het nog niet zover maar ineens kunnen dit soort gedachtes je overspoelen.

Afgelopen weekend in Blantyre en Zomba doorgebracht. Vrijdagavond traden er allerlei bekende Malawiaanse bands op dus wij waren natuurlijk present. Zaterdag weer een BBQ en zondag sinds jaren getennist….erg leuk weer te doen al moet het balgevoel nog beetje terug komen:)

Op de obstetrie gaat het erg goed. We hebben een leuk team die eigenlijk best wel hard werkt! Het was een drukke week maar met interessante casuïstiek. Zo had ik net een eclampsie, inleiding van patiënt met pericardeffusie, hechten van totaalruptuur, een gewone bevalling van een zoon die ik een naam mocht geven, keizersnedes, sterilisatie, blije patiënte die weer terug was uit Queens, waarnaar ik haar vorige week had doorgestuurd. Je doet hier ook de zorg voor de neonaten erbij. Heb er deze week 1 verloren. Op het moment dat ik neonaat onderzocht was het eigenlijk al niet meer te redden, daartegenover heb ik een andere neonaat wel nog in leven. Heb zuurstofsaturatie van 31% weer naar 100% gekregen en op proef glucose gegeven, wat ook wonderen deed. Ik heb toevallig zelf een saturatiemeter maar glucosemeters zijn er niet dus vaak is het gissen naar de diagnose en kun je beter bijvoorbeeld blind glucose geven want als de glucose laag is overleven de neonaten het sowieso niet. Maar toestand van neonaat wisselt nog erg….twee keer vond ik de neonaat in slechte toestand hoewel het door de clinician was afgegeven als stabiel (niet dus!). Hetzelfde trucje weer toegepast en nu fingers crossed voor het weekend!

Verder heeft de DMO mij gevraagd om samen met een clinical officer een gyna clinic te starten. Erg leuk dat ik daar in betrokken wordt!

Verder is er een mazelen epidemie waarvoor nu een speciale tent geopend is. Die tent is er vorig jaar neergezet door MSF.
Daarnaast kampen we met een groot bloedtekort. Er sterven nu gewoon patiënten door het niet hebben van bloed. Bloedarmoede komt hier sowieso veel voor en met name in zwangerschap kan het negatieve gevolgen hebben voor de baby. Volgende week is er een bloeddonatieactie, dus zal in ieder geval een half litertje doneren.

Oja en ik ging even helpen op de poli had ik een patiënt met het verhaal dat er kakkerlak in zijn oor zat. Bij inspectie zag ik inderdaad iets zitten maar kon niet zeggen of het nu een kakkerlak was. Eigenlijk wil je gewoon dat het niet waar is, maar bij meerder malen doorspuiten van gehoorgang kwam er inderdaad een kakkerlak te voorschijn….Nu kan ik mezelf dus niet meer voor het slapen wijs maken dat een kakkerlak echt niets doet

Enerverende 2 weken dus maar toen ik net naar huis liep en de Jamaicaroad insloeg had ik een voldaan gevoel.

IEDEREEN DIE IN JE HART IS, IS DICHTBIJ!!

Dit weekend blijf ik voor het eerst in Mwanza, dus denk beetje in huis rommelen, filmpje kijken, over markt struinen, lezen en zondag heb ik van iemand in het ziekenhuis een kitchen top up party. Iedereen moet een cadeautje meenemen voor in de keuken en verder wordt er dan gedanst en een drankje gedaan…Zal vast wel gezellig worden!

Jullie allemaal een fijn pinksterweekend! Voor de Bosschenaren: fijne Jazz in Duketown!
Hier wordt dat overigens niet gevierd….

Liefs, Simone

  • 10 Juni 2011 - 19:12

    'Emma' :

    Lief Malawiaantje van me!
    wat ben je weer verwend zeg! Wel een beetje delen met Stella he...
    Ondertussen al een keertje geborreld bij Bagdad? Best goed te doen via Jamaica toch...he he....
    En ook ik ben een beetje vereerd dat er een kindje een beetje naar mij vernoemd is...wel heel indirect, maar toch ;)
    En met dat balgevoel zit het geloof ik wel goed. Racket ligt toch goed in de hand??
    Vertel eens meer over van jullie gyna clinic plan? nog mensen nodig in december??
    Dikke kussen Irma

  • 11 Juni 2011 - 12:02

    Carla:

    De zon schijnt hier nog steeds, maar af en toe valt er ook een bui. Gezien de droogte hier is zo'n buitje goed voor de boeren en de tuin.
    Het zijn weer twee weken geweest waarin je weer veel heb mee gemaakt.
    Geniet maar van het uitpakken van de cadeautjes en al het lekkers. Een extra kilootje is bij jouw niet zo erg. Vanavond naar Jazz in Duketown en genieten van het Pinksterweekend. Wij gaan vanaf dinsdag drie weken naar Lage Mierde om nog wat te trainen voor de vierdaagse. We houden je op de hoogte.

    Liefs van ons

  • 11 Juni 2011 - 13:57

    Elske :

    aaaah... dan doe je het nog netjes als het nog niet op is nou ;-))
    Geniet dr maar lekker van lieverd!
    dikke kus

  • 14 Juni 2011 - 16:32

    Claudette:

    Getver...een kakkerlak in een oor,bluhhhh
    Wel fijn dat je het pakketje kan waarderen ;-)
    Enne je zit in mijn hart :-)

    XXX Clau

  • 14 Juni 2011 - 19:57

    Moniek:

    Wat een afwisseling... Allemaal ervaringen die je altijd bij zullen blijven!
    Lijkt me heerlijk, 30 graden in de winter, met al die cadeautjes en snoep erbij lijkt het zeker net kerst!
    Veel plezier met uitpakken!
    Dikke kus

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Lo que no te mata te hace más fuerte!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 125604

Voorgaande reizen:

05 Februari 2011 - 05 Februari 2012

Mwanza, Malawi

19 April 2007 - 07 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: