Terug in de tijd... - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Terug in de tijd... - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Terug in de tijd...

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

11 Mei 2011 | Malawi, Mwanza

Ik neem jullie even mee terug in de tijd, namelijk maandagavond....


De uitgestrekte landschappen met hier en daar een hutje blijven indrukwekkend. Elke keer als we weer met de auto op pad gaan en de horizon ons toelacht, overvalt Irma en ik een gelukkig gevoel. Vooral met de avondzon krijgt de lucht een palet aan de allermooiste kleuren en vormen de bergtoppen een mooi silhouet. Dit is toch zoals de wereld/natuur bedoeld is, puur en met uitzicht op het oneindige..

Dit weekend ging de reis naar Lilongwe, de hoofdstad van Malawi. Dit keer hebben we voor het eerst pech gehad met de politie, waarschijnlijk omdat het vrijdag was en er nog niet geld in de bierpot zat. Zo was ineens het feit dat ik mijn adres niet op mijn autoraam had staan een boete van 2000 kwacha waard. Politie heeft dus eigenlijk geld van mij gestolen! Verder gelukkig wel aardige politiemannen onderweg en ook de snelheidscamera’s hebben ons niet geflitst.

In de middag kwamen we aan in Lilongwe waar we meteen doorgereden zijn naar immigratiekantoor. Irma moest namelijk haar toeristenvisum verlengen en ik heb eindelijk mijn werkvisum in mijn paspoort gestempeld gekregen! Voor Irma was er nogal een lange wachtrij maar gelukkig hadden wij een Malawiaan en tevens army officer bij ons en toen hoefden we alleen even 1 min buiten te wachten en had Irma haar visum weer voor 30 dagen verlengd. Tja, wachten doen we hier al genoeg dus gebruik maken van een shortcut is dan ook wel gerechtvaardigd.

Nu we dan toch in de grote stad waren, hebben Irma en ik bij Mr Price gelijk maar een outfitje geshopt. Irma had een leuk bloesje en ik een lange jurk. ’s Avonds in Don Brioni’s, italiaans restaurant, gegeten en daarna door naar Harry’s bar en vervolgens naar de nightclub Lonely Planet. Erg leuke avond. We konden in VSO guesthouse blijven slapen, wat een prima locatie is.

En zaterdag was het hier dan Koninginnedag bij de consul thuis. We waren nog geen minuut binnen of de broodjes kaas en unox rookworst kwamen al voorbij. De toastjes gerookte zalm, bitterballen met mosterd, haring, vlammetjes, broodjes kroket, saté, kaassoufflés volgden snel. Elke keer waren we verrast wat er weer uit de keuken kwam :). De verkade chocolaatjes, stroopwafeltjes en poffertjes smaakten ook goed. Voor de koningin nog het volkslied gezongen en met buikje rond om 17u weer naar huis gegaan. Een powernap, verfrissing en toen weer hapje gegeten bij Indiër en daarna weer op pad naar

Zondag weer richting Mwanza vertrokken. Onderweg touristenstop gemaakt bij Dedza, African pottery, maar daarnaast serveerden ze ook heerlijke cheesecake en appeltaart!

Vandaag zou normaal gesproken weer de eerste werkdag van de week zijn, echter mag ik van medical council niet werken aangezien ik tijdens de oriëntatieweken in Blantyre niet op de afdeling chirurgie heb geroteerd. Nu moet ik dus terug naar Blantyre voor 1,5 week chirurgie. Baalde wel aangezien ik net in Mwanza beetje draai aan het vinden was op de maternity en dit weer voor 2 weken onderbroken wordt! Maar goed er zit niets anders op. Ik ga Irma woensdag in Blantyre op het vliegtuig zetten en dan blijf ik in Blantyre voor de oriëntatie op chirurgie. Vandaag wel lekker samen kunnen keuvelen, door Mwanza kunnen struinen en Irma heeft mijn haar geknipt.

Heel vreemd om Irma straks niet meer om me heen te hebben. Wat hebben we toch veel gelachen, genoten, gekookt, gekletst, gedanst etc. Onvergetelijk en ohh zo bijzonder samen een herinnering voor het leven te kunnen delen!

Ondertussen spelen de 2 kleine kitten van de buren gezellig bij ons in huis en hebben we ze vandaag vernoemd naar meest gedronken bier in Malawi, namelijk Stout en Green. Stout is ook stout en Green is nog een groentje (ontdekt alles net wat later dan zijn broertje/zusje Stout).

Morgen gaan Irma en ik dus samen de tas pakken en zullen we woensdag samen Mwanza verlaten. Ik voor maar 2 weken en Irma voor ?? maanden. De Malawianen hier gaan er in ieder geval vanuit dat Irma weer gewoon terugkomt en wordt er dus niet gesproken over afscheid maar over wat er de volgende keer op het programma zal staan…!!

liefs

  • 11 Mei 2011 - 19:05

    Paula:

    Voor beiden van jullie weer wennen. Irma in Nederland en jij voor twee weken in Blantyre.Fijn dat het een ervaring is die niemand jullie meer af neemt. Net zoals je zegt een onuitwisbare herinnering in jullie leven. Op naar....

    Liefs en dikke knuffel van ons

  • 11 Mei 2011 - 19:23

    Marije:

    Wat een gave tijd hebben jullie samen gehad, een tijd om nooit te vergeten.. We hebben jullie wel gemist maandag bij het zetten van de ooievaar bij Jud! Maar hopelijk heb je de foto's gehad!
    Succes deze 2 weken op de chirurgie!
    Hier alles goed, groei goed..
    Dikke kus Marije

  • 11 Mei 2011 - 20:43

    Gerard:

    Wat een lekkernijen allemaal
    Gelukkig hadden wij dit weekend ook een feestje met een buffet, maar toch ik zou bijna jaleors worden vooral op de kroket
    Het is jullie gegund
    Groetjes XXX

  • 12 Mei 2011 - 10:51

    Moniek:

    Wat een feest al die hollandse lekkernijen daar... Hoe was het droplullen ;-)
    Zal wel weer even wennen voor je worden zonder Irma, maar hier kunnen jullie vast nog lang op teren! Succes weer in Blantyre

    Hele dikke knuffel Moniek

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Lo que no te mata te hace más fuerte!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 324
Totaal aantal bezoekers 125587

Voorgaande reizen:

05 Februari 2011 - 05 Februari 2012

Mwanza, Malawi

19 April 2007 - 07 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: