Oranje boven! - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Oranje boven! - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Oranje boven!

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

03 Mei 2011 | Malawi, Mwanza

Oranje-kanjers!

Hoe zijn de paasdagen geweest en iedereen een geslaagde Koninginnedag gehad?

Al waren onze paasdagen zonder paaseitjes en Koninginnedag niet oranje gekleurd, toch echt weer 2 fantastische weekenden gehad. En niet alleen de weekenden maar ook de werkdagen zijn fascinerend en de avonden lachen en kletsen Irma en ik tot laat.

Goede vrijdag…het vertrek naar lake Malawi. Bij het verlaten van Mwanza wordt er bij de roadblock altijd gevraagd waar de reis heen gaat. Inmiddels zijn we al dikke maatjes met de politie, mede door een aardig woordje chichewa wat ik spreek. Ook bij overige roablocks kom ik er tot nu toe nog goed van af, Mwadzuka bwanji….Ndadzuka bwino…Mukupita chiyani?, ndikupita ku …. Ndikukhala ku Mwanza, ndine dokotala….ohooo..zikomo..(hoe gaat het? Waar ga je naartoe? Ik ga naar…Ik woon in Mwanza en ben dokter…ohoo…bedankt) en dan mag je doorrijden :)

Rond de middag kwamen we aan, tentje aan de waterrand opgezet en duikje gemaakt in het heerlijke water. Overdag hoorden we al dat er een feestje zou zijn in Gecko lounge met Dj Majic uit Zuid-Afrika! Na de eerste gin-tonic aan de beachbar, kon het niet anders dan dat het een memorabele avond zou worden en toen moest Dj Majic nog komen. Dj Majic draaide de sterren van de hemel en hebben de hele avond op de dansvloer gedanst. Over het strand terug naar huis en met een laatste blik over de melkweg en de heldere sterren kropen we gezellig samen het tentje in. Een lichte kater werd bestreden met een full English breakfast en zo was gelijk onze proteïnegehalte weer op peil. Overdag lekker gechilled, boottochtje gemaakt en weer opgemaakt voor 2de avond DJ Majic. Weer ware magic…zondag nagenoten bij otters point. Ik meende zelfs nog een (paas)konijntje te hebben gespot :) ’s avonds nog een klein drankje in de plaatselijk kroeg the Hiccups en toen niet al te laat onder het lakentje gekropen. Maandag teruggereden naar Mwanza. James, de huisbaas, die erg benieuwd was naar de Lake verhalen, wandelde nog even bij ons langs voor een gezellig praatje en natuurlijk een alcoholische versnapering. Sure sure…

Op maternity gelukkig wat minder zieke mensen. De twee ziekste vrouwen had ik doorgestuurd naar Queens Eliazabeth Central Hospital. Bij latere navraag bleek die inschatting ook terecht geweest te zijn en is één van beide opnieuw geopereerd. Afgelopen week kreeg ik een vrouw doorgestuurd waar eerste kindje van de tweeling veel te prematuur en dood geboren was en andere kindje nog in de baarmoeder zat en geen harttonen meer hoorbaar waren. Toen ik in de ochtend de vrouw zelf onderzocht hoorde ik wel harttonen en kon dit met een echo bevestigd worden. Echter bleek bij meting het kindje pas 25 weken. Na overleg met andere tropenarts in het land besloten de bevalling voort te zetten en dus op voorhand het kindje te verliezen maar leven van moeder (16 jaar) niet te riskeren. Vorige week kregen Irma en ik ook 2 zieke neonaten voorgeschoteld en afgelopen week maakten ze het goed! Ook weer een moeilijke sectio gedaan maar vrouw en kind maken het ook goed. Maar hier tegenover staan ook een aantal zieke neonaten die wellicht het einde van deze week niet halen…En Irma en ik dachten ‘even’ op OK een geïnfecteerd lipoom te verwijderen, bleek er liters pus uit de buik te komen. Volledig gespoeld en een mix van antibiotica gegeven. Soms is het lichaam verbazend sterk, vrouw maakt het goed. Wel vreemd waar al dat pus nu door veroorzaakt is.

Inmiddels ben ik ook member van drugscomité. Er blijkt nogal wat corruptie te zijn binnen de farmacie en bij district health officer waardoor er zelfs al weken geen gazen, blaascatheterzakken, paracetamol, echo-gel en röntgenfoto’s zijn. Tijdens de vergadering komt natuurlijk de corruptie niet naar boven en wordt gedaan of probleem bij de central medical stores ligt. En tja uiteindelijk moet je toch verder vanuit de huidige situatie en denken aan de way forward. De vergadering werd wellicht vandaar gestart en afgesloten met een prayer. Er zijn inmiddels nieuwe afspraken gemaakt en laten we hopen dat de prayers gehoord worden zodat alle patiënten in ieder geval de basiszorg kunnen blijven ontvangen!

Dit weekend weer een lang weekend gehad in verband met dag van de arbeid. Feestdag viel op zondag dus wordt dan verschoven naar de maandag…Vrijdagavond naar Blantyre voor afscheidsbbq van Belgische student en later naar verscheidene optredens van Zambiaanse en Malawiaanse bands. De hoofdact, Lucius Banda, kwam echter niet opdagen. Zondag bleek ie wel in hotel Mwanza te hebben opgetreden!
Ontbijt van zaterdagochtend zowaar met Belgische koffie en oude kaas, dus was genieten tot de laatste hap. Daarna met Laurent en Jolijn naar Manjete, game-reserve-park, vertrokken. Uitzicht onderweg was weer werelds en Ng’ona camping met zwembad voelde ook als een warm welkom. Tentje werd weer gezet en ’s avonds werd de braai aangestoken en de leftovers van de vorige dag bereid. Zondag een drive door het park. Olifanten, buffels, impala’s, zwijntjes, waterbucks gespot. De zebra’s gemist. De middag aan het zwembad doorgebracht en later kregen we nog bezoek van Fabiano en Wilson.

Vandaag flinke inkopen gedaan in Blantyre, we liepen echt als 2 kwijlende hondjes door de supermarkt. We hebben weer heel veel lekkere dingetjes getransporteerd naar het dorp. Irma heeft bij thuiskomst Thai cuisine gekookt: curry met kikkererwten, kip, verse kokossap, uit de tuin geplukte limoenblaadjes en –sap en koriander. We hebben al een receptenboekje aangemaakt met onze toppers :)

Morgen weer aan de slag. Eens per week komt de werkster, Stella, die de was doet en huis schoonmaakt. Vrijdag via Dedza naar Lilongwe om daar Koninginnedag te vieren met allerlei Hollandse versnaperingen.
Dat is tevens ook het laatste weekend dat Irma er is. We willen er niet aan denken….tijd samen tot nu toe is zo leuk en bijzonder dat we niet willen en kunnen geloven dat dit eindigt. En de landlord, James had Irma in het begin al gewaarschuwd: Je gaat het zo leuk vinden in Malawi dat je niet weg wilt en weer een keer terugkomt! Irma denkt hier zelfs al serieus over na :)

We zullen tot het laatste moment genieten van alles om ons heen. De typische Malawi-wist-u-datjes volgen snel!

Fijne dag!
Knuffel, Simona en Emma

• 03 Mei 2011 - 10:06

Judith:

Lieve schatten,
    heerlijk om weer wat van jullie te lezen. Ook hier was onze pasen zonder een 'paasei'. Hebben jullie daar toevallig een potje geduld over? Die van mij raakt namelijk aardig leeg. Wellicht dat Irma gewoon weer optijd terug is in Nederland.......
    Geniet van jullie laatste week samen. Jullie zijn toppers,

liefs Jud

• 03 Mei 2011 - 15:21

Paula En Gerard:

Hoi Lieverds, Wederom genoten van de verhalen. Fijn dat jullie een receptenboek maken, dan kunnen wij daarvan genieten. Mits alles doorgaat. Nog geen groen licht van reisbureau. Geniet jij nog maar even van Irma's kookkunst en haar aanwezigheid. Time flys. Liefs en een dikke knuffel van ons

• 03 Mei 2011 - 17:02

Carla:

We hebben weer genoten van je verhaal, maar pas wel goed op je zelf en geniet van de tijd dat Irma bij je is!
    Times flies when you have fun!
    Veel plezier op het consulaat en geniet van de heerlijke Hollandse hapjes!
    Liefs van ons

• 03 Mei 2011 - 18:37

Nicole:

Heerlijk leesvoer weer op de dinsdagavond;-) Pasen en Koninginnedag hier was ook super. Ik heb wat foto's van de Amsterdamse grachten op fb staan. Liefs!!

• 04 Mei 2011 - 15:35

Channa:

Schatten!
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Wat een super tijd zo samen! Ondanks natuurlijk de harde werkelijkheid die je ook meemaakt. Super trots op jullie.
    p.s. zou stiekem ook wel weer naar Malawi willen, helmaal na het lezen van alle verhalen
    XXX

• 05 Mei 2011 - 12:05

Ward:

De tropische avonturen blijven kriebelen door jouw reisverhalen!! Ik blijf ze dus trouw lezen :) Zet m op daar!! Groetjes Ward