Er is maar 1 wereld, toch een wereld van verschil - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Er is maar 1 wereld, toch een wereld van verschil - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Er is maar 1 wereld, toch een wereld van verschil

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

20 Maart 2011 | Malawi, Blantyre

Vandaag is het alweer 6 weken geleden dat ik voet zette op Afrikaanse bodem….een stap in een compleet andere wereld maar inmiddels is in mijn brein ‘deze andere wereld’ omgezet in ‘mijn (belevings)wereld’. Tijd vliegt voorbij en elke dag geniet ik van het feit dat ik de kans heb gekregen hier te werken en te wonen. De dingen die ik hier meemaak zijn vaak uitersten van elkaar maar wel dusdanig weer in balans.

Zo heb je de ziekenhuiswereld waar zich voor mij een hele nieuwe medische wereld heeft geopenbaard. Het lijkt wel of HIV iedereen heeft geïnfecteerd, zo is 77% van alle patiënten op de interne geneeskunde besmet!! Andere ziekten zoals tuberculose, meningitis, longontstekingen, beroerte grijpen hun kans en maken de patiënten enorm ziek met het gevolg dat er veel Malawianen vervroegd naar de ondergrondse wereld gaan. En ondanks alle HIV-remmers en preventieve antibiotica, lijkt HIV voor mij een zich voortschrijdend probleem. Ook het stellen van verschillende diagnoses is zeer lastig met weinig diagnostische middelen. Eigenlijk is anamnese en lichamelijk onderzoek echt hetgeen waar je op kan varen. En wat als je de diagnose hebt en het blijkt slokdarmkanker te zijn wat hier bij relatief veel jonge mensen voorkomt?? En zo zijn er een tal van schrijnende voorbeelden te noemen. Maar binnen deze zelfde wereld maak je ook weer mensen beter en deel je kennis en vaardigheden grenzeloos met je collega’s.

In scherp contrast met de ‘zieke’ wereld staat de prachtige natuur en vriendelijke mensen dat Malawi te bieden heeft. Afgelopen weekend ben ik samen met Laurent, Margot en 2 Belgische studenten afgereisd naar het meer. De reis was lang maar al een genot op zich. Veel groen, bergen, hutjes, marktjes, barbershops (+ we also charge batteries here), prachtige baobabs, eten wat door het raam heen kan worden gekocht, muziek van cameleons en black missionaires, de zwaaiende kinderen…Vervolgens overstap op een rammelende pick-up voor laatste stuk naar Cape Mcclear.

Cape Mcclear is een typisch Afrikaans dorp aan het lake Malawi met een paar geweldig mooie lodges. Zodra je de poort van de lodge doorgaat stap je vanuit een typische Afrikaans dorpje ineens een compleet andere wereld binnen. Zo doe jij een verfrissende duik in het meer en lig je ontspannen in je hangmat de prachtige omgeving te bekijken, als tegelijkertijd de buurvrouw haar vaat, kleding en zichzelf in het meer wast. Enerzijds heel raar maar anderzijds heel mooi dat dit zo vredig naast elkaar bestaat en dat de Afrikaanse schoonheid hier nog nauwelijks door toeristen is aangetast/uitgebuit.

En er was wel degelijk een integratie van deze twee werelden. Zo aten we vrijdag een curry bij de lodge en zaterdag nsima (met zandkorrels) en geitenstoof bij lokaal restaurantje, waar er zo af en toe Afrikanen langs kwamen voor een praatje. Zo leerden wij een Malawiaan zwemmen en hij leerde ons het Malawiaanse bordspel Boa. Zo oefenden we de taal Chichewa in de bar Hiccups en dansten we met elkaar op Westerse en Malawiaanse muziek… zo zaten we bijeengepakt in de laadbak van een pick-up en mocht ik maar al te graag op schoot bij een Malawiaan die mij ook wel als zijn ‘wife’ zag zitten.

Het weekend was echt cool banana (slogan van rastafari uit Cape Mcclear) en vol nieuw geladen energie begin ik morgen bij de kindergeneeskunde.

Hakuna matata!
Simone







  • 20 Maart 2011 - 21:49

    Karla:

    Simone, echt weer een genot om je mooie verhaal te lezen! Ben erg benieuwd naar de foto's die je vast volop hebt gemaakt de afgelopen weken. Heel veel succes met kindergeneeskunde morgen!

    X-Karla

  • 21 Maart 2011 - 07:26

    Channa:

    Hey Simone,
    Ik geniet echt van je verhalen, er komen zoveel herinneringen in me naar boven! Zou bijna ook een ticket boeken en met Irma meegaan. Ben blij dat je daar je draai hebt gevonden en ondanks het leed in de ziekenhuizen ook kan genieten van de schoonheid en de vriendelijkheid die het land te bieden hebben.
    Werkse en genietse!
    xxx

  • 21 Maart 2011 - 10:32

    Paula En Gerard:

    Lieve Simone,
    Fijn dat het nu genieten wordt!! Je verrast ons steeds weer met die geweldige verhalen en iedere dag hoop ik stiekem dat je weer geschreven hebt. (ook al weet ik natuurlijk dat dat niet kan). Zoals je schrijft één wereld, maar toch heel verschillend. Daar HIV, in Japan Tsunami (veel slachtoffers) en kerncentrales die nog steeds niet onder controle zijn. Libië (en andere Arabische landen) met zijn bloedige burgeroorlog om dictatuur te herstellen.
    Jouw weekend was cool banana (lekker chillen), op naar je nieuwe uitdaging "de kinderen"!!.
    Liefs van ons XXX

  • 21 Maart 2011 - 10:47

    Judith:

    Lieve schat,

    wat een genot om weer je verhalen te lezen en vooral om gisteren je stem te horen!!!Misschien wel het mooiste cadeau wat ik heb gekregen die dag!
    Succes morgen bij kindergeneeskunde en ik zal je snel een paar foto's mailen.

    Liefs Jud

  • 21 Maart 2011 - 13:11

    Laurent:

    je bent vergeten bijschrijven dat we visjes gevangen hebben met een shoprite-zakje. Cool Banana :-)

  • 23 Maart 2011 - 18:47

    Carla:

    Hoi lieve Simone,

    Het wordt eentonig maar we genieten van je verhalen. Ik vind het geweldig zoals de tegenstelling beschrijft en daar goed je weg in weet te vinden, maar blijf goed op je zelf passen!
    Succes bij de kindjes!

    Liefs van ons XXXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Lo que no te mata te hace más fuerte!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 198
Totaal aantal bezoekers 125576

Voorgaande reizen:

05 Februari 2011 - 05 Februari 2012

Mwanza, Malawi

19 April 2007 - 07 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: