Einde van de maand.... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Einde van de maand.... - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Einde van de maand....

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

08 Maart 2011 | Malawi, Blantyre

Oeteldonkers en moniek :) : ik hoop dat carnaval top was en veel succes bij het begraven van Knillis!! Stuur snel wat foto’s door voor sfeerimpressie!!

Ik weet dat bier met name tijdens carnaval de feestvreugde bevordert, maar dit weekend heb ik de keerzijde van bier drinken van dichtbij meegemaakt.

Ik was even aan het buurten bij de Belgische buren toen we door de tuinman geroepen werden in verband met ruzie bij mij op het terrein. De werkster, Chancey, bleek geslagen te zijn door haar vriend. Hij had die dag ervoor zijn loon uitbetaald gekregen en was rechtstreeks naar de bar gegaan om bier te drinken. Pas de volgende ochtend was hij thuisgekomen en van het loon was niets meer over. Chancey vroeg hem die ochtend waar hij die nacht was geweest en toen is hij kwaad geworden en heeft haar paar keer met een plastic stoel geslagen. Met behuilde ogen en een opgezwollen scheenbeen heeft Chancey aan mij het hele verhaal verteld. En daar zat ik dan met een icepack op haar been aan te horen dat…haar beide ouders al lang gestorven waren, moeder aan beroerte en vader door een ongeval…zij 2 zoons heeft maar er eentje is verruild voor haar nichtje aangezien haar oom graag ook een ‘zoon’ wilde opvoeden en zelf alleen maar meisjes heeft gekregen….zij per maand 32 euro verdient, wat net genoeg is om haar en de kinderen te voeden en haar kinderen op hun 6de pas naar school kunnen aangezien het dan gratis is.

Vervolgens zijn we samen naar het politiebureau gegaan om aangifte te doen. Het feit dat er een blanke bij is helpt toch want we waren gelijk aan de beurt. Ik dacht uren op het politiebureau te moeten doorbrengen maar in plaats daarvan gingen we met 4 politieman, stok en geweer in een pick-up op pad om te kijken of we de dader konden oppakken. Thuis aangekomen was de dader niet meer te bekennen. Wel kregen we het noodnummer 990 zodat als hij terug zou keren de politie meteen zou komen (…in praktijk is dat natuurlijk niet het geval maar toch…). Ik heb voor Chancey een medisch rapport geschreven zodat de file bij de politie definitief geopend is. De vriend heeft inmiddels zelf zijn spullen al opgehaald en is vertrokken. For chancey a new chance, I hope!

En toen ik vanochtend bij de overdracht arriveerde waren er in de gang twee ruiten kapotgeslagen en overal sporen van bloed. Bij de overdracht bleek een verwarde agressieve patiënt de boosdoener te zijn. Ook deze een geschiedenis van dagelijkse inname van Kachaso en Chibuku. Dit is lokaal bier wat in Malawi gebrouwen wordt. Het ziet eruit als een inhomogeen mengsel van yoghurt en thee en het schijnt ook niet veel beter te smaken dan het eruit ziet. Maar goed Malawiaanse mannen zijn er zot op en van!

Op de werkvloer gaat het goed, inmiddels bij interne begonnen. HIV, tuberculose, malaria, meningitis is de dagelijkse praktijk. Bij lichamelijk onderzoek is een vergrote milt, lever of klieren eerder regel dan uitzondering.

Daarnaast ben ik druk met coördineren van albino project. Er worden hier door een albino zonnebrandcrèmes geproduceerd en uitgegeven aan albino’s in Blantyre en omstreken. Nu is er de laatste 2 weken een probleem met de levering van de vaseline (basisproduct). De apotheker zegt dat het probleem ligt bij de central medical stores, namelijk dat daar de vaseline out of stock is. Samen met de dermatoloog zijn we toen een kijkje gaan nemen bij central medical stores, waar er wordt aangegeven voldoende vaseline op voorraad te zijn. Met dit verhaal weer terug naar de apotheker, maar die houdt toch vol dat het probleem niet bij de bestelling ligt. Tja en waar de waarheid ligt, blijft dan de vraag. Intussen ligt de productie stil…morgen weer een dag…

Vrijdag heb ik een dagje OK geregeld met een gepensioneerde Nederlandse chirurg en tropenarts in Zomba. Ik mag donderdagavond al komen eten en pitten….hij schijnt een riante woning te hebben dus komt helemaal goed. De rest van het weekend kan ik dan gezellig weer in Zomba doorbrengen met Margot en Laurent!

Blijft wel nog altijd raar als rijke blanke te leven tussen al die Afrikaanse armoede. Het is letterlijk en figuurlijk een zwart-wit verschil...maar goed op vrijdagavond is het weer:
BLACK AND WHITE DANCING TOGETHER, SIDE BY SIDE WE’LL MAKE THINGS BETTER. YOU’RE NEVER ALONE!! En deze gedachte houd ik dan maar vast!

Veel liefs, Simone

PS iedereen bedankt voor alle berichtjes steeds, het is altijd een feest ze te mogen ontvangen!
+265991174530

• 08 Maart 2011 - 19:18

Lieke:

Lieve Simone,

Wat heb je toch steeds mooie verhalen! Helaas maak je ook trieste dingen mee maar je weet je goed staande te houden! Super knap hoor! Ik volg je op de voet en leef met je mee!
    Dikke knuffel!

• 09 Maart 2011 - 07:43

Channa:

Hey Simone,
    Wat beschrijf je alles 'mooi' en wat maak je veel mee. Wat goed dat jij je 'mannetje' staat. Ben trots op je!
    Liefs
    p.s. dat zelf gemaakte bier smaakt inderdaad net zo vies als het eruit ziet

• 09 Maart 2011 - 08:37

Ed:

Tjonge wat een verhaal weer ...(:-o

• 09 Maart 2011 - 08:58

Paula En Gerard:

Lieve Simone GTST is er niks bij, maar blijf wel op je hoede. Hij kan in een dronken bui volgende keer wel terug komen. Wie weet wat hij dan doet. Er is veel BLACK en weinig white. Voor vrijdag hoop ik dat je veel kunt leren van die chirurg en dat je veel kunt doen voor het albinoproject. Geniet van je weekend. Liefs van ons

• 09 Maart 2011 - 15:33

Carla:

Het is altijd weer heel fijn een bericht van jouw te lezen. Wat jij allemaal meemaakt is ongelofelijk. Maar blijf wel op je hoede. Fijne week en geniet van het a.s. weekend.

Liefs van ons

• 09 Maart 2011 - 16:04

Sylvia:

Nou meid, je raakt er wel door gelouderd he? tsjonge wat een verhaal zeg hahaha ik zou er wel raad mee weten, maar ja dat mag nou eenmaal niet, Ja ik heb dit weekend elke dag op tv kunnen "genieten" met de nodige ironie hoe ze zich daar aan lopen te stellen maar ja, kouwe hollanders he? gezukkig hoeven we hier niet van die vieze bier te drinken hahaha.
    Silke draait lekker haar praktijkje bij ons en we hebben lekkere koeken gegeten voor haar verjaardag......
    nou lees met belangstelling je verhalen hoor ..... leuk... top!!!!
    Groetjes
    Sylvia

• 09 Maart 2011 - 16:06

Sylvia:

het is gelouTerd natuurlijk hahaha
    xxx

• 09 Maart 2011 - 18:08

Maarten:

Je maakt wat mee!!
    Die backpack van je zit op de terugweg naar Nederland vol met werk- en levenservaring. Mijn tas zit nu vol met skikleding, want vanavond reizen we weer af! Verschil moet er zijn! Veel succes daar!!

Liefs Maarten

• 09 Maart 2011 - 18:48

Marije:

Hey lieverd!
    Jeetje je maakt ook allemaal dingen mee zeg! Je leert er iig veel van en komt heel veel wijzer weer terug..Blijf met volle teugen genieten van dit avontuur. Ik geniet iig van je verhalen!
    x Marije

• 13 Maart 2011 - 16:40

Lisette Kramer:

Hoi Simone,

Niet altijd tijd om je berichtjes volledig te lezen, maar zeker leuk om op de hoogte te blijven en te horen dat je het naar je zin hebt. Heb je al wat afrikaanse dans moves te pakken?

• 18 Maart 2011 - 20:23

Paul:

Lieve Simone,
    Zojuist een gedeelte van je verslag gelezen. Heftig ... En dan eten wij voor hollandse begrippen simpel boerenkool met worst Een wereld van verschil. Carnaval is zo wel aan Paul als aan mij voorbij gegaan.ik weet niet beter(boschenaren noemen mij ijskonijn tijdens deze dagen) en Paul vind 300.000 mensen te veel in de stad. En Paul is al 6 kilo afgevallen, dit wil hij ook even aan je mededelen...25 kilo had hij met je afgesproken. ( moet hij maar niet te vaak hier komen eten ) anders gaat het niet lukken. Leuk om samen
    Paul je te volgen. Doen we vaker. Liefs Paul en Nel