Hello Goodbye - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Hello Goodbye - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Hello Goodbye

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

01 December 2011 | Malawi, Mwanza

Nu het einde van dit tropenavontuur wel erg dichtbij komt, lijkt de tijd steeds sneller te gaan en ben je je nog bewuster van de dingen waarvan je afscheid moet gaan nemen!
Raar te beseffen dat het leven wat ik nu leid over ruim een maand compleet anders zal zijn! En ook al neem ik Malawi met mij mee in mijn hart toch gaat je brein weer plaats maken voor die andere wereld.

Het landschap is weer helemaal opgebloeid. Gras is weer groen en de baobab’s zijn nu nog mooier nu ze groene blaadjes hebben! Verbazend in hoe korte tijd het landschap zo kan veranderen, met nog zeer weinig regenval tot nu toe.

Ook heb ik het 30ste levensjaar verwelkomd en gedag gezegd aan het 28 zijn. Voor het eerst een warme verjaardag met BBQ. Eerst eentje in Zomba om alvast in de sfeer te komen en weekend na verjaardag in Mwanza om het jaar goed in te luiden. Het was fijn te beseffen je verjaardag te mogen vieren met bijzondere mensen die nieuw in je leven zijn gekomen. Daarnaast allerlei warme berichtjes uit Holland en een zeer groot lekkernij-pakket van mijn ouders, thanks!

Goodbye aan maternity, hello aan female ward. Ik was best gehecht geraakt aan de maternity en de maternity personeel aan mij. Maternity is natuurlijk altijd onvoorspelbaar maar toch heb ik meeste patiënten goed in weten te schatten en getracht dit gevoel/kennis over te brengen aan studenten. Mijn inzet wordt zeker gewaardeerd en toch wel leuk te horen als je gemist wordt als persoon maar ook als dokter met goede inzet en kennis.
Op de female ward nog best veel overlap met gynaecologie en obstetrie (tumoren bekken, abortussen, problemen in eerste en tweede trimester zwangerschap etc). Daarnaast de enorme gevolgen van HIV. In de eerste 2 weken zijn er denk wel 5 vrouwen overleden mede door gevolgen van HIV. Als ze eenmaal erg ziek zijn is het moeilijk ze weer op de rit te krijgen ook al zijn ze jong. De meest afwijkende longfoto’s komen voorbij en ja is het dan (atypische) pneumonie, tuberculosis, karposi sarcoom in long? En is de diarree van de medicatie, van onderliggende immunosuppressie of van een simpele bacterie?
Slogan van de afdeling is: When HIV comes in, things get complicated, zowel diagnose als behandeling.
Daarnaast komen er slangenbeten, geïnfecteerde wonden, ernstige bloedarmoede, voorbij. Van alles wat kun je wel zeggen en doe je ook de verschillende bijbehorende OK’s.

Welkom aan de nieuwe DHO, een ervaren clinical officer met hard voor patiënt en ziekenhuis. Het gras wordt ook in het ziekenhuis weer groen. Zo worden de healthcentres weer bezocht, teamspirit aangewakkerd, drugs georganiseerd en gecontroleerd, maaltijden verbeterd en maintenance van apparatuur!
Er ligt nu ook een strategic plan klaar en ik word door DHO betrokken in dit soort zaken, dus dat is leuk en leerzaam.

Ik heb bezoek gehad van gynaecoloog uit Nederland. Naast dat het erg gezellig was, was het ook fijn voor mij eens met expert gebeurtenissen op de maternity door te spreken. En zo pratende besefte ik me dat ik een korte tijd toch wel heel veel heb gezien en gedaan. In dienst laatst nog een ethisch dilemma. Een Jehova getuige ontwikkelde een daverende bloeding na de bevalling door een vastzittende placenta. En ook al wil je dan graag iemand helpen door een simpel zakje bloed maar patiënt was niet te overtuigen. De placenta zat muurvast en met moeite heb ik op OK delen van placenta eruit gekregen. En voor haar gelukkig heeft god haar bijgestaan want ze is in stabiele toestand. Dus gelukkig geen goodbye voor haar.

Heb hallo gezegd tegen heel veel huiskameraadjes. Nieuwe in de reeks zijn schorpioentje, slang (bijtende type naar men zegt), grote spin, zwerm aan vliegende mieren en recentelijk een plaag aan vrij grote termieten. Ik heb wel honderden termieten opgeveegd, leek geen einde aan te komen. Inmiddels is mijn kamer met speciaal spul bewerkt dus hopelijk een definitief goodbye!

Hello aan de mango’s in eigen tuin, ook de guaves, ananas en avocado’s komen eraan. Papaya seizoen zo ongeveer ten einde.

Ook komt er weer wat stress om de hoek kijken. Officiële documenten regelen en verzenden vanuit hier, hele geneeskundestudie opfrissen, werk, naderende afscheid…dit alles maakt dat de nachten minder vredig zijn dan voorheen. Maar stapje bij stapje zijn er ontwikkelingen en kan ik alleen maar hopen dat alle inspanningen zijn vruchten gaan afwerpen.

Vandaag hallo aan december en wereld AIDS dag en op 7 januari is het goodbye Malawi en 8 januari hallo Nederland!

Gelukkig is afscheid niet definitief en zullen speciale personen en gebeurtenissen altijd deel uit blijven maken van je verdere leven. En aan die gedachte houd ik me vast!

Voor nu goodbye maar weldra hello!

Liefs Simone

  • 01 December 2011 - 19:04

    Gerrie:

    He Simone,

    Gezellig dat je in januari weer in N'land bent. Kunnen we gezellig gaan eten!
    leuk om weer een verhaal van je te lezen. Hier is verder alles onder controle en prima!

    Groet,
    Gerrie

  • 01 December 2011 - 19:10

    Lisette:

    Hoi Simone, blijft leuk te verhalen te lezen, tropencollega!
    Wat zijn je plannen dat je je hele geneeskundestudie wilt opfrissen??

    Succes nog de komende maand!

  • 01 December 2011 - 21:06

    Karla:

    Mooi verhaal weer Simoon, wat vliegt de tijd, nog iets meer dan een maand! Hoop dat je nog zoveel mogelijk kunt genieten van 't land en zijn mensen deze laatste weken!
    X-Karla

  • 03 December 2011 - 17:58

    Carla:

    We hebben weer genoten van je verhaal. Maar we vinden het ook heel fijn om je straks weer te zien! Geniet van de resterende tijd in Malawi.
    Liefs van ons.

  • 07 December 2011 - 10:03

    Maaike:

    Weer een mooi, verhaal. Jammer dat het bijna de laatste is. Zal wel een rare tijd zijn, de laatste maand in Malawi. Heb je wel zin om weer naar Nederland te komen?
    Dan moeten we maar snel weer afspreken.

    Liefs, Maaike

  • 16 December 2011 - 18:01

    Claudette:

    Jeetje meid,wat is de tijd ontzetend snel voorbij gegaan.Voor jou waarschijnlijk nog sneller dan voor ons hier in Nederland!
    En na al die tijd nog steeds opnieuw een mooi verhaal van jou...
    Dat moeten wij gaan missen,maar hoop je zeker in levende lijve snel te zien en je even een dikke knuffel te geven en live al je verhalen aan te mogen horen ;-)
    Geniet nog even van alles en probeer alles goed in je op te nemen.
    Alvast fijne feestdagen ennuh...uit het oog is zeker niet uit het hart.

    Doei lieverd,dikke kus
    Claudette XXXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Simone

Lo que no te mata te hace más fuerte!

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 13364
Totaal aantal bezoekers 125376

Voorgaande reizen:

05 Februari 2011 - 05 Februari 2012

Mwanza, Malawi

19 April 2007 - 07 September 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: