Beestenboel: letterlijk en figuurlijk - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu Beestenboel: letterlijk en figuurlijk - Reisverslag uit Mwanza, Malawi van Simone Vliet - WaarBenJij.nu

Beestenboel: letterlijk en figuurlijk

Door: Simona

Blijf op de hoogte en volg Simone

09 Oktober 2011 | Malawi, Mwanza

Het is even stil geweest van mijn kant, maar dat betekent niet dat de tijd hier heeft stil gestaan. Sterker nog tijd vliegt om, druk op het werk en op vakantie geweest met bezoek!
In stilte zit ik nu wel terug te denken aan de high/lowlights van de afgelopen weken…
Ik ben weer up-to-date wat betreft malaria, HIV preventie van moeder naar kind, ondervoeding etc. Ik had namelijk een aantal weken terug een congres met allerlei verschillende dokters (verschillende specialisaties en uit verschillende landen) met één overeenkomst dat we allemaal in de gezondheidszorg in Malawi werken. Overdag praatjes, goed eten en ’s avonds werd er nog flink gedanst. Ik moest ook nog aan een dance contest meedoen, dus vooral geen suffe bedoeling…een echte highlight!
Het meer geeft altijd een rustgevend gevoel, goed moment om je hoofd leeg te maken. Bij maternity komen complexe gevallen voorbij en regelmatig sterven er neonaten en zijn er recentelijk 2 moedersterftes geweest. Er is op dit moment weer geen diesel waardoor je soms voor grote dilemma’s komt te staan. Zo had ik ’s nachts een acuut benauwd kind die overgeplaatst moest worden naar Blantyre. Tja wat doe je dan als er geen transport is?? Ik besloot de DHO te bellen en die heeft iemand van gezondheidsteam laten komen met eigen benzine auto. Patientje heeft Blantyre weten te bereiken maar paar uur later toch overleden. En de volgende dag waren er weer een aantal patiënten die naar Blantyre moesten. In Mozambique was er diesel voor 1 ritje Blantyre beschikbaar. Niet alle patiënten konden mee dus moest ik beslissen wie er mee mocht en wie in Mwanza achter moest blijven!
Verder weer een kind met tetanus en afgelopen week een kindje met Rabies. Een ergere dood kun je iemand niet toewensen. En dit zijn dan van die momenten dat je verdrietig bent voor Malawi!
Ook complexe operaties gehad. 2 uterusrupturen, beklemde liesbreuk, heropening ivm bloeding…Tijdens opereren probeer ik er dan het beste van te maken al besef ik me heel goed dat de presenterende problematiek verder reikt dan mijn ervaringen. En de dagen erna houd ik mijn vingers gekruist. En als ze dan in pijn zijn terwijl je hun buik onderzoekt is het moeilijk in te schatten of het abnormaal is aangezien we op dit moment alleen wat diclofenac hebben om pijn te remmen!!
Een super highlight was mijn vakantie met Esther, Feike en Christine. Ten eerste al super dat zij helemaal naar Malawi zijn afgereisd om o.a. mij te bezoeken. Wij hebben een 4 daagse safari gemaakt naar gamepark South Luangwa te Zambia. We verbleven op een camping met zwembad en prachtig uitzicht over rivier waar regelmatig wild overstak. Zo moest je niet verbaasd opkijken als er ineens een olifant of een nijlpaard naast je tent stond. Nou zien die beesten er op een afstandje erg vredig en schattig uit maar van dichtbij vrij imposant en waren we blij dat we personal guards hadden met katapult in geval dat het uit de hand dreigde te lopen. Wel goed voor een extra dimensie aan je vakantie en adrenalineboost. We hebben 2 day-drives en 2 night-drives gedaan. Heel indrukwekkend om al die dieren in hun prachtige natuurlijke omgeving te zien. Zo hebben we a parade of elephants, tower of giraffes, dazzle of zebras, crash of rhinos, shrewdness of monkeys en flocks of birds gespot. Helaas geen leap of leopards en ook niet 1 luipaard :)….Maar een leeuw die op 2 meter afstand een impala aan het oppeuzelen is, is toch wel prachtig en moet toegeven ook spannend. Verder hebben we genoten van de zonsop- en ondergang, de nespresso koffie en de verfrissende duik in het zwembad.
Daarna heb ik ze meegenomen naar Mwanza. Ze hebben het complete Mwanza pakket gekregen. Toer over de markt, rondleiding ziekenhuis, frietjes bij Roos en Andy, wandeling langs de hutjes, club Mwanza disco night, drankje in hotel Mwanza en een amarula op mijn veranda!
Terwijl zij ondertussen hun reis vervolgden heb ik nog een week gewerkt en toen was het Lake of Stars festival!! Iedereen sprak er al het hele jaar over en ik was de dagen voor het festival al helemaal in de stemming. En de grootste verwachtingen zijn uitgekomen. Het weer was prachtig, camping cozy, setting op strand erg relaxed, alle bekende Malawi bands, Beverly Knights uit Engeland, Freshly Ground uit Zuid Afrika. Heb zelfs een Meet&Greet (lees: ware hug) met Maskal gehad ;) En heb nu ook een Maskal T-shirt voor een goede nachtrust haha
Tussendoor de bands door konden we chillen op strand of aan het zwembad. Zondag helaas alweer afscheid van zowel Esther, Feike en Christine als Lake of Stars. In stijl afgesloten met een heerlijk gebakken Chambo vis en nsima….yammie!
En net als je denkt een ‘normaal’ weekend in Mwanza te hebben komt ineens Lucius Banda naar Hotel Mwanza! Goede muziek en dansers voor een leuke avond!
Vandaag een lazy Sunday en laatste dag van mijn dienst!
Let your life be bright, full of highlights!
X Simone

• 09 Oktober 2011 - 15:52

Paula En Gerard:

Oh, wat fijn om weer een verhaal van jou te lezen. Het heeft inderdaad lang geduurd, maar we weten ook hoe druk je het hebt. Fijn dat je naast alle moeilijke beslissingen etc. je ook kunt ontspannen. Dat is belangrijk!! Van hieruit een dikke knuffel en tot horens

• 09 Oktober 2011 - 16:49

Feike:

Heb ik zitten slapen tijdens de safari...
    Ik heb nl die Crash of Rhinos gemist!
    Of waren dat de water-Rhinos?

Maar ook zonder Rhinos heb ik erg genoten van de vakantie!!

Thanks!

• 09 Oktober 2011 - 20:10

Claire:

Wow Simone.. die foto's! En wat een verhaal weer.. ongelofelijk wat je allemaal meemaakt en wat een enorm verschil ook tussen alles. Je bent echt geweldig!

• 10 Oktober 2011 - 05:28

Marije:

Lieve Simone!

Wat fijn om weer een mooi verhaal van je te lezen! Wat een tegenstrijdigheden allemaal zeg: het ziekenhuis, de jonge kindjes die overlijden en dan die prachtige vakantie! Als ik die game drives zo zie zou ik meteen weer terug willen naar Afrika!
    Het is goed voor de bevolking dat je daar bent, anders zouden de dingen daar nog slechter aflopen! Ben trots op de dingen die je daar doet!

X Marije en een hele dikke knuffel van Jurre

• 10 Oktober 2011 - 15:30

Elske:

altijd fijn om weer een verslag van je te lezen :-)
    't is al weer bijna januari! ;-)
    Dikke kus!!!
    Elske

• 10 Oktober 2011 - 18:32

Moniek:

Lieverd wat fijn om weer van je te horen. Ik geloof graag dat je het megadruk hebt, maar gelukkig ook tijd voor fijne momenten en genieten! Wat zullen ze blij met je zijn daar, en terecht!
    Foto's: WAUW

Veel liefs!

• 10 Oktober 2011 - 20:22

Marije Gordinou:

he simone, klinkt alsof je weer een heerlijke tijd hebt, naast alle medische uitdagingen. Haha die guards met katapults, klinkt heel geruststellend. Tim en ik zijn ondertussen voor VSO in tanzania aangekomen, super ICT gehad met gezellige mensen, en nu een week swahili les. Lastig nog. Verder genieten we. Succes maar weer en onze blog is op reismee te vinden (timmarijetanzania). Liefs